Eline & olivier bezorgen ned 5e plaats crown cup

Afgelopen weekeinde hebben Eline en Olivier Tan meegevaren voor Nederland met de Crown Cup in Tsjechië. Eline en Olivier haalden als team een 6e plaats. Dit betekende voor het landenklassement een 5e plaats. Goed gedaan! Lees hier het verslag dat Eline en Olivier hebben gemaakt.Dat was even een feestje, midden in de toetsweek een weekend naar Tsjechië om daar met andere vertegenwoordigers van diverse landen de strijd aan te gaan. Direct na de lessen werden we opgehaald bij school en begon de lange autoreis. Dat ging op zich snel en ’s avonds laat zaten we al in het hotel met een glaasje met de Nederlandse hoteleigenaar te kletsen. De volgende dag snel naar de jachthaven om in te schrijven, boten op te tuigen en het meer te verkennen. Toen we ons aanmeldden en doorgaven dat we het “Dutch Team” waren keken ze even op van hun papieren en reikten ons een inschrijfformulier aan.We hadden wat meer enthousiasme verwacht, maar Jan Myslik de Tsjechische importeur was erg enthousiast en liet ons onze boot zien die net uit het plastic was gehaald met gloednieuwe zeilen. Helaas mochten we de rood-wit-blauwe genaker niet gebruiken. Wij waren nummer 16. In totaal deden 20 boten mee uit 11 landen. Sommige landen waren met meer zeilers gekomen, zoals het Italiaanse en Tsjechische team. (hadden wij ook wel kunnen doen). We kwamen bekende zeilers tegen o.a. Leonardo Stocchero & Gianluca Virgenti (wereldkampioenen uit Italië) en Harvey Martin & Will Ward (deden ook in Vinkeveen mee). Het Lipnomeer is een lang smal stuwmeer met bergen rondom met een eilandje dat overstroomt van konijnen en cavia’s.De eerste dag begon met uitstel omdat er nul,nul wind was. Het was wel lekker weer, dus zijn we gaan zwemmen en wat huiswerk gaan maken. Na een mislukte poging te starten en de startlijn 10 keer verlegd was, gingen we pas om 17.30 uur een echte start doen. Het was heel lastig zeilen met weinig wind die ook veel draaide. De 2e race werd afgeblazen omdat het heel hard ging regenen en onweren. Na een heerlijk diner konden we pas om 21 uur naar huis omdat een Tsjechisch team tegen ons had geprotesteerd. Gelukkig is het protest op vormfouten niet behandeld. In het hotel hebben we toen nog lekker lang in een enorme hottub met discolichten en muziek in de tuin gelegen.De tweede dag was er wind! Wel 6-8 knopen, dus goed te doen. Vanaf 9 uur hebben we 8 wedstrijden gezeild. Het ging bij ons wisselend, vaak rond de 6e plek. De laatste race steeds op 1-2 gelegen, maar uiteindelijk 4e geworden. Om drie uur gingen we naar de kant en was het inpakken en wachten op de prijsuitreiking. Overall zijn we als 6e team geëindigd, van de landen 5e. We kregen als prijs ieder een enorme theebeker, de winnaars kregen er ook nog een theepot bij. We hebben Jan een fles Nederlandse jenever gegeven als dank voor de ontvangst. We zijn wel tevreden. Met deze wind, ons gewicht en de concurrentie zijn we goed geëindigd. De sfeer was erg goed; we hebben veel opgetrokken met de Zweden en Engelsen. De Engelsen eindigden als eerste vóór de Italiaanse wereldkampioenen, een Tsjechisch team als derde, een ander Italiaans team als vierde en de Zweden vlak voor ons. Na een nachtje rijden en nog heel kort slapen zijn we weer verder gegaan met de toetsweek.Eline en Olivier Tan”Hier vind je de einduitslag van de Crown Cup. Klik op de foto hier onder om ook nog een paar andere foto’s te bekijken.View this photo set on Flickr”